قالب وبلاگ
معمارستان
گاهي معماري ، گاهي دلتنگي ... 
امپراتور رم كنستانتين در سال 312ميلادي مسيحيت را پذيرفت
- براي اداره بهتر امور امپراتوري به دو بخش غربي (پايتختي رم)و شرقي (پايتختي كنستانينوپل)دو پاره شد
- امپراتوري رم شرقي بين سالهاي 330تا390م به وجود امد وتا سال 1453م (يورش عثماني ها)دوام يافت.
- در دوران امپراتوري(ژوستي نين)كه نخستين عصر طلايي هنر بيزانس خوانده شده دوباره شاهد يكپارچگي سرزمين رم هستيم.
- پس از ژوستي نين جدايي سياسي و ديني در ميان دو امپراتوري (شرقي و غربي)منجر به جدايي هنري نيز گرديد
- بر خلاف امپراتوري رم امپراتوري بيزانس به تداوم مرحله ينهايي تمدن باستاني خود ادامه داد
- امپراتورگالريوس( Galerius ) در سال 311م مسيحيت را به رسميت شمرد و در سال 312م در دوره كنستانتين مسيحيان اجازه ي ساختن كليسا را بدست اوردند.
- اغاز ساخت نخستين كليساهاي صدر مسيحيت تقليدي از باسيليكاهاي رمي بود و به كليساي كشيده معروف است.
- طرح باسيليكا ابتدا شامل يك اتريوم (atrium) جلو خان روباز چهار طرف ساخت است و نقشه بناي ان در برگيرنده دو راهروي باريك كناري و يك راهروي پهن (صحن) مياني مي باشد.بام شيبدار صحن معمولا" بلندتر بوده تا با اختلاف سطح سقف نور طبيعي ان تامين شود. رفته رفته بازويي ها عمود بر صحن اصلي شكل صليبي كليسا را به ارمغان مي اورد.
- استفاده از بتن رمي وسنگ هاي تزئيني و موزاييك ورنگ ونور و نقاشي به طرح باسيليكا افزوده مي گردد تانخستين كليساهاي صدر مسيحيت پديد ايند. – دو كليساي صدر مسيحيت به نام سن پيترو (st pietro) و st clement) ) از نوع باسيليكايي و كشيده اند و كليساي سن لورنزو و كليساي سانتاكوستانستا از نوع پلان دايره وار و متمركز در وسط ميباشند.

تمدن رم شرقي :بيزانس
- امپراتوري رم شرقي را به نام پايتخت ان شهر بيزانس امپراتوري بيزانس خوانده اند.
(330تا1461م) و در بر گيرنده سه دوره ي مشخص مي باشد:
_ عهد امپراتوري رمي(330-641م) دوره ي فرمانروايي ژوستينين
_ عهد امپراتوري رمي-يوناني (641-1204م)فرمانروايي بازيل دوم
_ عهد امپراتوري تقسيم شده(1204-1461م) همزمان با سقوط كنستانتينوپل(1453)پلو پنز(1460)و طرابوزان(1461).
- دوران شكوفايي سبك بيزانسي كه از تركيب شيوه هاي معماري يوناني و شرقي به وجود امده.
- هنر شرقي موثر در پيدايش شيوه ي بيزانسي معماري ساساني به ويژه بناهاي مداين و فيروز اباد الگوي اصلي است.
- برخلاف گمان برخي معماري و هنر بيزانسي در خود شهر بيزانس بنيانگذاري نشد بلكه پيشينه ي ان در شهرهاي يو ناني و شرقي به ويژه ايراني پديد امد و سپسشهر بيزانس جايگاه تبلور ان شد.
- در عهد امپراتوري ژوستينين معماران بيزانسي درخشان ترين جلوه هاي هنر و معماري را افريدند:كليساي سن ويتاله در شهر راونا(ايتاليا) و كليساي سانتاسوفيا(اياصوفيه) در بيزانس شاهكار اين شيوه به شمار مي ايند.
کلیسای سن ویتاله
Resigzed ImageClick this bar to view the full image.




کلیسای سانتا سوفیا

Resigzed ImageClick this bar to view the full image.

Resigzed ImageClick this bar to view the full image.

Resigzed ImageClick this bar to view the full image.



- شيوه ي بيزانسي سپس از راه بالكان به روسيه راه يافت و كليساي بزرگ مسكو به نام سن بازبل در ميدان سرخ نمونه اين سبك است.
- ويژگي طراحي معماري سبك بيزانسي: تركيب كليساي كشيده ي اروپايي با كليساي گرد شرقي در قالب گنبد ايراني كه كليساي گنبد دار بود.
- معماران بيزانسي اصول ساختمان ها و تاق هاي ضربي ساساني و به ويژه عنصر سازه اي ان يعني (سه كنج) را گسترش دادند و زمينه ي نقشه هاي پيچيده معماري بيزانسي را فراهم اوردند.
- گستردگي فضا ي داخلي و درخشش موزاييك ها و شيوه ي دريافت نور طبيعيو كيفيتي ممتاز به اين معماري مي بخشد.
- در حالي كه امپراتوري رم غربي با فروپاشي روبرو بود امپراتوري رم شرقي به پايتختي كنستانتينوپل( (Constantinopole يا بيزانس قدرتش رو به فزوني نهاد.
- در سال 344 ميلادي كنستانتين تصميم به جابجايي پايتخت از رم به بيزانس گرفت و دستور بازسازي اين شهر را صادر نمود.
- فرم خطي كه ريشه در معماري رم داشت به سمت غرب تمايل يافت و سرانجام در كليساهاي سده هاي مياني گسترش يافت.در حالي كه فرم گنبدي به سوي شرق كشيده شد و در گنبدهاي كليساهاي امپراتوري بيزانس گسترش يافته يكي از نشانه هاي معماري ان ميگردد.
- اجزا اصلي معماري بيزانس :شامل سازه وتزيينات وپلان
راهكار هاي جديد ساخت گنبد با استفاده از عناصر سازه اي ساساني (سه كنج)
استفاده از تزيينلت ويژه (موزاييك)
پلان سازگار با نيايش هاي مسيحي (مراسم عشاي رباني)
- مشكل ساختاري وطراحي براي معمار بيزانسي اين بود كه گنبد مدور را روي فضاي چهار گوش و مربع شكل اجرا كند. زماني كه گنبدي بالاي يك مربع ساخته مي شود اين 4گوش ها به وسيله ي سنگ و اجر يا ساروج به دايره پيوند مي خورد. از دو روش براي اجراي اين سازه بهره برده اند:الف)3كنجي ها ب)تاسچه ها
سيستم ساختماني در معماري دوره ي بيزانس حجم هاي سنگين را در بخش زيرين وسطوح منحني را در بخش هاي بالاي ساختمان به وجود مي اورد.
اين روش ساخت براي پوشش ديوارها از سنگ مرمر و براي پوشش گنبدها و تاق از موزاييك استفاده مي نمود.
- امپراتوري بيزانس از نظر معادن سنگ مرمر(سفيد خاكستري وسبز )غني بود.موزاييك هم به فرم هاي گوناگون در قطعات 1سانتي به شمار ميليوني وجود داشت.
- برتري موزاييك بر سنگ به 3دليل مي باشد:
پوشش يكدست در ابعاد دلخواه
بينظمي هاي موجمد در سطح با موزاييك بهتر از سنگ پوششداده مي شد
بازشوهاي كوچك و ظريف به راحتي در بين قطعات موزاييك نصب مي گردد.
- كليساي سانتا سوفيا(اياصوفيه):در سال 360م به دستور كنستانتين ساخته شد ولي در شورش هاي سال 532م كاملا" سوخت.در سال 537به دستور ژوستي نين بازسازي شد.پلان مستطيلي شكل ان(91*72متر) در بر گيرنده ستون هاي زيباي مرمرين است.
- قطر گنبد 32متر وبلنداي ان 56متر است كه بر فراز تاسچه ها قرار دارد با 40پنجره در گريو
- پلان كيساتركيبي از كليساهاي محوري (كشيده)و مركزي(گرد) مي باشد.
- فضاهاي كليساي اياصوفيه سيال وهمگي به بيرون و سمت بالا باز مي شوند مانند تالارها راهروها تاق ها گنبد خانه ها
- معماران اين اثر برجسته انتميوس( Anthemius ) از اهالي ترالس وايسيدروس( (Isidorus اهل ميلتوس بودند كه شاهكاري از نور سياليت فضايي ورمز وراز به معماري جهان ارمغان نمودند.
- با پيروزي عثماني ها در سال 1453 كليسا تبديل به يك مسجد شد.سپس با افزودن پشت بند سهند و4مناره تركي پايداي بنا افزايش يافت.اين ساختمان در سده ي 20از حالت يك بناي مذهبي در امد وبه عنوان موزه از سوي مردم سراسر جهان مورد بازديد قرار مي گيرد.
- كليساي سن ويتاله در شهر راونا بنايي 8ضلعي با دهانه گنبد حدود30متر مي باشد.جلوه ويژه سن ويتاله به سبب كاشي هاي رنگارنگ و ستون هاي مرمرين رگه دار رنگي و موزاييك كاري وارايه هاي گوناگون بوده و نفوذ شيوه ي بيزانسي را نشان مي دهد.
- در سده ي 11و12 شاهد شكوفايي دومين عصر طلايي بيزانس هستيم كه اميزش اين هنر با هنر هلني بدست مي ايد.ديگر كليساي برجسته دوره ي بيزانس پسين كليساي سن ماركو در شهر ونيز ايتاليا ست.گنبدها كلاهخود گونه اند و در درون به كمك تيرك هاي چوبي استوار شده اند و سطح بيروني انها با رقه هاي مس پوشش يافته است.شيوه تامين نور طبيعي و ساماندهي فضايي و ارايه هاو تزيينات موزاييك گوياي نفوذ سبك بيزانسي مي باشد.

Resigzed ImageClick this bar to view the full image.



- نفوذ هنر ومعماري بيزانس در روسيه نيز به ساخت كليساي جامع سن بازيل(عيد بشارت)در ميدان سرخ مسكو مي انجامد كه گنبد هاي ان پياز گونه و رنگارنگ اند.

Resigzed ImageClick this bar to view the full image.

Resigzed ImageClick this bar to view the full image.

سده های میانی (كارولنژيان و اتونی ها) در سال هاي 300 ميلادي بخش بزرگي از جهان دستخوش مهاجرت هاي اقوام گوناگون براي يافتن سرزمين هاي مناسب اسكان بود.در نبود ثبات سياسي در اروپا رهبري مسيحيت(پاپ ها) براي تحكيم قدرت خود در اروپا تلاش مي نمود.

معماری كارولنژيان
در اواخر سده 8م امپراتوري فرانك ها به نام كارولنژيان قدرت را در اروپا به دست گرفتند.در عصر شارل يكم (شارلماني)شاهد باز زنده سازي شكوه رم باستان در قالب مسيحيت و درخشش دوباره فرهنگ و هنر در بخشي از اروپا هستيم.شارلماني بناهايي را به پيروي از معماري رمي بنياد گذارد.نمازخانه كاخ شارلماني در شهر اخن ونيز ديرسن گال
819( st Gall ) (گونه اي شهر كليسا به صورت مجموعه هاي خود كفا براي زيست توليد وعبادت) مربوط به اين دوره مي باشد.
در اين زمان كليسا ها از چوب ساخته مي شوند و نوعي شيوه معماري با عنوان (الواري)رايج ميگردد.اين شيوه منجر به پيدايش مدولي( پيمون)به نام مربع تقاطع شد(از برخورد صحن اصلي با بازوييها)كه در دوره هاي بعد در ساخت مدولار كليسا موثر افتاد.از ديگر اثار كارولنژيان دير سن ريكيه در سنتولا مي باشد كه كليساي ان داراي 6برج است.

معماری اتونی ها
از پادشاهان اروپايي مستقر در المان بودند(اوتوي1و2و3)اين دوران هم زمان با اغاز جنبش اصلاح دير ها (كليساها)مي باشد.ويژگي هاي اين دوره دستيابي اروپاييان به علوم مشرق زمين است كه در اثر جنگ هاي صليبي ميسر گشت وبكمك ابزاري نمودن ان علوم(تكنولوژي)بنيان هاي صنعت اروپا شكل گرفت.در عرصه هنر شيوه ي معماري كارولنژيان ادامه يافت.از بناهاي شاخص دوره ي اتوني ميتوان به دير سن ميكايل در هيلد سهايم(1030)اشاره نمود.معماري اوتوني شبكه متناوب ستون بندي وديوار نگهدارنده را جايگزين جرز يا ديوار باربر نمود.

معماری رومانسک(رمی وار)
-از حدود سال500م تا سال1000م دوران تاريك تهي يا سده هاي مياني ناميده مي شود.
-سال هاي ميانه سده ي دهم تا پايان سده ي دوازدهم را دوران سبك رومانسك مي گويند.
-هنر رومانسك در هر كشور نام ويژه اي دارد.براي مثال در ايتاليا:لومبارد وتوسكان در انگلستان:نرمان در المان:ژرمن در فرانسه:اكيتن وكلوني_بورگوني
-با استقراربربرها در اروپاي غربي وحدت امپراتوري رم درهم شكست و ازان ميان زبان ايتاليايي و فرانسوي واسپانيولي كه از لاتين ريشه گرفته اند پديدار گرديدند.
-رومانسك دوران فرمانروايي مطلق كليسا و انديشه هاي مسيحي به ويژه در هنر و معماري است.
-نظام هنري رومانسك زير نظر سيستم مذهبي_حكومتي رشد يافت.اين معماري عناصري از معماري رم باستان را اقتباس نمود:
از باسيليكا فرم خطي را
از فضاي نمايش(تئاتر)تاق و تویزه را
از بناهاي سر پوشيده به ويژه معبد پانتئون گنبدو قوس نيمدايره را
-از ديدگاه سازه اي معماري رومهنسك سنگينو ديوارها ضخيم و قوس ها نيمدايره و به علت باربري ديوارها و محدوديت ايجاد باز شوها فضاي داخلي كم نور است.
-پيدايش تاق هاي 4بخشي كه توسط كمان ها(تركي ها)تاق به 4بخش تقسيم مي شود.
-استفاده از چوب در ساخت كليسا براي در امان بودن از اتش سوزي.
-خاستگاه اين شيوه كشور ايتاليا بود ولي به ساير نقاط اروپا نفوذ نمود.
-در اين شيوه تناسبات هندسي بر اساس (مربع تقاطع) مبناي طراحي معماري وپيمون ان قرار مي گيرد.
-كليساهاي رومانسك بر خلاف گونه هاي كارولنژي واوتوني از تزيينات فراوان بهره مي برند .
-بالكانه به منظور افزايش فضاي داخلي و نيز عنصري سازه اي براي كنترل پيشرانه ها و هدايت نور طبيعي به كار گرفته ميشود.
-كليساي (سن سرنن) در شهر تولوز (فرانسه )يكي از بناهاي شاخص اين سبك به شمار مي ايد.
نقشه ي اين كليسا از نظم هندسي ممتازي بر اساس مربع تقاطع برخوردار مي باشد بالكانه 2 طبقه اين كليساي با شكوه فضاي بيشتري براي انجام مراسم ديني فراهم مي اورد.
-در اين شيوه پس از 600سال پيكرتراشي دوباره با معماري پيوند مي خورد و در سر ستون ها و سر در ها نقش برجسته ها پديدار مي گردد.پيكر ستون هاي يوناني باز زنده سازي شده ولي نقش مردان جايگزين زنان مي شود.
کلیسای سن سرنن


(براي مشاهده بهتر تصاوير،آن ها راSAVEكنيد)



[ 90/05/13 ] [ 12 ] [ مهراز ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سلام
خوش اومديد
فارغ التحصیل کارشناسی معماري،دانشگاه هنر اسلامي تبريز هستم
اميدوارم مطالبم مورد استفادتون قرار بگيره
2 نكته:

 اكثريت فايلها در سايت پرشين گيگ آپلود شدن تا هميشه در اختيار باشند.اگه ارور دادند براي دانلود يا تصاوير باز نشدند چند بار ريفرش كنيد مشكل ترافيك سايت حل ميشه.
 اگر به کپی رایت توی کارای خودتون اعتقاد دارید -----> كپي با ذكر منبع!!!!لطفا!!!

امکانات وب

  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ